Walczenie o coraz trudniejszego klienta

Walczenie o coraz trudniejszego klienta

Jeszcze kilka lat temu w wielu bardzo różnych branżach klienci przeżywali prawdziwą katorgę. Nie mogli liczyć na poważne traktowanie tych firm, które miały stale wysokie obroty i nie musiały martwić się nigdy wynikami sprzedażowymi. Patrząc na operatorów sieci komórkowych czy robotników fizycznych zatrudnionych w firmach budowlanych widać było, że obsługa klienta i chęć zadowolenia wszystkich, którzy przyjdą, nie są ich priorytetem. Ponieważ budowanie domów przed kilkoma latami było bardzo popularne, głównie za sprawą łatwo dostępnych kredytów na taki cel, chętnych do wynajęcia ekipy budowlanej i zapłacenia im za cały rok spędzony na budowie domu nie brakowało. A jeśli popyt na takie usługi budowlane było duże, kolejne firmy nie czuły większego interesu w zawalczeniu o klienta w chwili, gdy miały jeszcze przed sobą jakieś zlecenia. Ta niegospodarność ze strategicznego punktu widzenia okazała się zgubna dla wielu małych, ale dobrze zapowiadających się firm. W ostatnim czasie mocno zmalała liczba budowanych domów, tak samo jak liczba kredytów przyznawanych na ten cel i ekonomiści wróżą, że jeszcze przez długi czas Polacy nie będą planowali tak masowej akcji budowania domów. Z tego względu firmy, które wcześniej odcinały się od dodatkowych zleceń całkowicie straciły możliwość na złapanie tej bardzo opłacalnej roboty, zazwyczaj na rzecz konkurencyjnej ekipy budowlanej, które dzisiaj mimo kryzysu może nadal mieć ręce pełne roboty. Walczenie o coraz trudniej dostępnego klienta nie może odbywać się tutaj drogą naturalnego marketingu – wszak nikt planujący budowę domu nie szuka ekip w telewizji ani prasie, a wyłącznie na drodze polecenia. Ludzie szalenie boją się wpuścić do swojego mieszkania czy domu ludzi, których nikt nigdy nie polecał i co do umiejętności których można mieć z tego względu pewne obawy i zastrzeżenia. Dlatego spełnienie wszelkich zachcianek aktualnego zleceniodawcy może wyłącznie pozwolić firmie budowlanej na pozyskiwanie nowych klientów nawet bez własnych starań. Słysząc zadowolenie czy uznanie w głosie osoby, która niedawno budowała dom albo remontowała mieszkanie jest najlepszą współcześnie rekomendacją za zatrudnieniem tego konkretnego zespołu budowlańców.